Αξίζει να παίζουμε ηλεκτρονικά παιχνίδια;

photo by synergizmo.com

Κατά καιρούς διακρίνω ένα αίσθημα στον εαυτό μου για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, κάτι θα είδα ή θα άκουσα που μου προκάλεσε το ενδιαφέρον και κάπως έτσι θέλω να ξεκινήσω να παίζω. Αναρωτιέμαι ποιοι να είναι άραγε οι πραγματικοί λόγοι που με κάνουν να θέλω να παίξω;

Ας αναφέρω μερικούς λόγους που μου έρχονται στο μυαλό.

  • Τα ωραία γραφικά.
  • Το ότι νιώθω να είμαι μέσα στο παιχνίδι ο απόλυτος πρωταγωνιστής και να μπαίνω στο “πετσί” του ρόλου.
  • Το ότι μπορώ να κάνω πράγματα μέσα στο παιχνίδι που δεν θα έκανα ποτέ στην πραγματικότητα.
  • Το ότι θα δω πράγματα στο παιχνίδι που δεν θα έβλεπα ποτέ μπροστά μου στην αληθινή ζωή.
  • Τα φανταστικά τοπία.
  • Η γενικότερη αλληλεπίδραση με το παιχνίδι.
  • Παίζοντας με φίλους το παιχνίδι μπορεί να γίνει ακόμα πιο απολαυστικό.
  • Το αίσθημα του νικητή όταν κερδίζω.

Λίγο πολύ αυτοί είναι οι λόγοι για μένα με βάση τα παιχνίδια που παίζω (περισσότερο δράσης και αθλητικά). Θα μπορούσα να μαζέψω κι άλλους λόγους αν πάρουμε όλα τα είδη παιχνιδιών που υπάρχουν ξεχωριστά, το κάθε παιχνίδι μπορεί να σε κάνει να νιώσεις διαφορετικά αισθήματα (μυστήριο, φόβο, αδρεναλίνη κ.ά.). Βέβαια εκτός από τα παιχνίδια δράσης υπάρχουν και τα εκπαιδευτικά παιχνίδια, μέσα από τα οποία μπορούμε να ψυχαγωγηθούμε πιο δημιουργικά. Φυσικά δεν είναι όλα όμορφα και χαρούμενα στην ενασχόληση μας με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, υπάρχει και η σκοτεινή πλευρά. Κάποια στιγμή μπορεί να ετοιμάσω ένα σχετικό άρθρο που θα επικεντρώνεται σε αυτήν την πλευρά, σε αυτό το άρθρο όμως θα εστιάσω την προσοχή μου στον εθισμό και στην απορρόφηση του χρόνου.

Ανεξάρτητα με το τι είδους παιχνίδια έχουμε να κάνουμε, είναι γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι μπορεί να εθιστούν και να αφιερώσουν αμέτρητες ώρες σε αυτά. Όπως έκανα εγώ πάμπολλες φορές στο παρελθόν. Κακά τα ψέματα δεν είναι λίγοι αυτοί που το κάνουν, ξημεροβραδιάζοντας είτε στα σπίτια τους είτε στα ίντερνετ καφέ. Όχι μόνο πιτσιρικάδες αλλά και ηλικιωμένοι άνθρωποι. Δεν πρόκειται να κρίνω κανέναν, σαφέστατα ο καθένας κάνει ότι θέλει στην ζωή του. Θα αναφέρω όμως το πως βλέπω εγώ όλη αυτή την κατάσταση μέσα από την δική μου εμπειρία.

Μου αρέσουν τα ηλεκτρονικά παιχνίδια; Ναι, ωραία είναι. Ποιο είναι το πρόβλημα τότε; Το πρόβλημα δημιουργείται όταν κάθομαι και παίζω ατελείωτες ώρες με αποτέλεσμα να χαραμίζω πολύτιμο χρόνο, δίχως να καταφέρνω κάτι ουσιαστικό στην ζωή μου. Ο χαμένος χρόνος που αφιέρωσα στα ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν θα με κάνει πιο κοινωνικό άνθρωπο, δεν θα γεμίσει το στομάχι μου (εκτός αν πληρωνόμασταν καθώς παίζαμε), δεν θα πληρώσει τους λογαριασμούς, δεν θα με βοηθήσει να νοικιάσω-αγοράσω σπίτι, δεν θα με βοηθήσει να πετύχω τα όνειρα και τους στόχους μου. Θεωρώ ότι οι άνθρωποι πρέπει να έχουμε όνειρα και στόχους. Σκέφτομαι ότι επειδή κάποιες φορές μπορεί να μην βρίσκουμε τι να κάνουμε για να καταφέρουμε όσα θέλουμε πραγματικά, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να σπαταλήσουμε τον χρόνο μας. Το σωστό είναι να προσπαθήσουμε να οργανωθούμε και να μάθουμε πως να διαχειριζόμαστε τον χρόνο μας σε πράγματα που θα μας βοηθήσουν ουσιαστικά στη ζωή.

Με αυτά και με αυτά, αξίζει να παίζουμε ηλεκτρονικά παιχνίδια; Πιστεύω πως ναι αξίζει γιατί είναι συναρπαστικά, αρκεί να το κάνουμε με μέτρο δίχως να χάνουμε την αίσθηση της πραγματικότητας. Όταν νιώθουμε ότι το παρακάνουμε πρέπει να σταματάμε. Αν είμαστε προσεκτικοί μπορούμε να απολαμβάνουμε τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μαζί με τους φίλους μας, αλλά και την ίδια την ζωή η οποία είναι ακόμα πιο συναρπαστική!